Přihlašování studentů k IT systémům školy

Stále se něco děje Zobrazení: 1115

Od 1.9.2022 platí pro studenty, že se na počítačích školy přihlašují k nové doméně voskh.cz. Končí tedy známé číselné uživatelské jméno a bude nutné zadat nové heslo.

Všem studentům školy byly vytvořeny nové uživatelské účty a přihlašovací údaje jim byly předané třídními učiteli v třídnických hodinách. Tak se stalo ve všech třídách prvních, třetích a čtvrtých ročníků. Výjimku tvoří studenti druhých ročníků, kteří nový způsob přihlášení znají od minulého školního roku (oni se stejným způsobem přihlašovali v nové jazykové učebně U03 - platí jméno i heslo, které tam používali).

V čem spočívá změna?

Přihlašovací jméno je nově ve tvaru Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. , tedy např. (Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.).
Pozorný čtenář si všimne, že se jedná o tvar emailové adresy, která je současně i hlavní poštovní adresou každého studenta školy. K tomu ale až později...

Pokud přijdete k počítači v ICT učebně, stačí napsat jméno před zavináčem a zadat příslušné heslo z papírku od třídního. Pak vás Windows přihlásí. Můžete ale narazit i na počítače, které nejsou nastavené přímo na komunikaci v nové doméně voskh.cz a na nich pak zadáte jméno v jeho plném tvaru.

Každý student školy má svou školní mailovou adresu

Jak bylo výše zmíněno, přihlašovací jméno je současně i hlavní emailovou adresou. Ta je provozovaná ve vašem Office365 prostředí (https://portal.office.com), kde pro poštu máte aplikaci Outlook (https://outlook.office.com).
Do portálu Office365 se přihlásíte tímto úplným uživatelským jménem (celá emailová adresa) a pak můžete používat nejen Outlook, ale i známé Teamsy a další nástroje, včetně možnosti si zdarma stáhnout aplikace kancelářského softwaru na své počítače. Na počítači pak můžete využívat i službu školního Onedrive a ukládat si tak své soubory přímo do cloudu.

Školní mailová adresa pomůže studentům i zjistit jejich přihlášení do Bakalářů

Školní emailová adresa má ještě jednu důležitou funkci. Pokud budete chtít zjistit, jaké je přihlašovací jméno a k němu i heslo do Bakalářů, napište do okénka pro "Ztracené heslo" při přihlášení do bakalářské webové aplikace (https://bakalari.vos-kh.cz) svou školní mailovou adresu. Na tuto adresu (tedy do Outlooku) vám obratem server pošle potřebný link na změnu hesla a připomene vám i studentské přihlašovací bakalářské jméno. Pro vaší představu, jedná se o část adresy školního mailu před zavináčem. Každý student, ale i jeho rodič, si může kdykoliv změnit heslo do Bakalářů právě tímto způsobem přes odkaz pro ztracené heslo. A to odkudkoliv z internetu. Rodiče mají bakalářské jméno ve tvaru r379xxxxx. Číselný tvar rodičovského uživatelského jména jsme nechali původní mimo jiné i z důvodu, aby si rodiče lépe zapamatovali variabilní symbol (379xxxxx) příležitostné platby za žáka (kurzy, exkurze, příspěvek SRPDŠ, apod.).

Jak si můžete změnit heslo do Office365?

Nebojte se, i toto heslo si můžete sami změnit, je to jednoduché, i když ne zcela veřejně. Přihlásíte se aktuálními údaji ke školnímu počítači v učebně a na něm si změníte aktuální heslo. Ano, heslo pro přihlášení "k tomuto počítači". Heslo se pak změní nejen v doméně školy, ale i v "internetových" Office365. Platí tedy, že když si chcete změnit heslo do školní pošty nebo do Teams, musíte se přihlásit v učebně a změnit si heslo do Windows. Vše ostatní už za vás IT systémy provedou sami. Hesla se synchronizují online. Pozor! Obráceně to nejde - přímo v Office365 si heslo nezměníte (zase by se vám případná změna přepsala ze školní domény). Opravdu musíte jít do školy. ;-)

Musíte si překopírovat stará cloudová data do nových účtů

Tyto změny si ale bohužel vyžádají  z vaší strany aktivitu spočívající v tom, že ze starých Office365 účtů s přístupem k Onedrive či do Teams bude potřeba si všechna stávající data ručně přenést do nových účtů. A také si budete muset doma přeaktivovat desktopový Office365 software (Word, Excel, PowerPoint,...). Samozřejmě jen ti z vás, kteří tento benefit využíváte. Jednodušší to mají opět studenti 2. ročníků, kterým původní Office365 účet zůstává.

Staré účty v říjnu zaniknou! Neotálejte tedy a přesun či zálohu svých cloudových dat si proveďte co nejdříve! Pak na starý Office365 účet klidně zapomeňte.

Je mi jasné, že tyto změny v IT systémech školy přinesou mnoho dotazů a nejasností. Předpokládám ale, že vás technologie baví a "změna je život", tak to určitě zvládnete. Pokud ne, kontaktujte libovolného vyučujícího informatika, správce sítě pana Veselého či přímo mně. Určitě se spolu domluvíme.

Držím vám palce a věřím, že to dáte. Naši studenti mají dobré digitální kompetence! :-)

Ing. Martin Procházka
zástupce ředitele, ICT a ŠVP koordinátor školy


Vytisknout